loading...
بهترین نرم افزار های آموزشی و کمک درسی
محمد بازدید : 41 جمعه 08 فروردین 1399 نظرات (0)

 

 

در این مقاله تحلیل سوالات آزمون های آزمایشی را  به صورت مرحله به مرحله و گام به گام به شما آموزش خواهیم داد. 

البته سی دی هایی مانند رهپویان کنکور وجود دارد که تست‌های کنکورهای سراسری داخل و خارج کشور را تحلیل میکنند که میتوانید استفاده کنید

۱-دفتر تحلیل سوالات ازمون ازمایشی برای خود داشته باشید:

 

از همین امروز یک دفتر برای تحلیل سوالات آزمون قلمچی یا آزمون گاج یا هر آزمون دیگری که شرکت می‌کنید قرار دهید. در داخل دفتر تاریخ هر آزمون را بنویسید و برای هر درس چارت هایی درست کنید.یعنی برای کل دروس (همراه درس زمین شناسی) ۹ چارت نیاز است. هر درس را به سه قسمت تقسیم کنید. قسمت اول برای سوالاتی که پاسخ صحیح داده اید. قسمت دوم برای سوالات بی پاسخ و قسمت سوم هم برای سوالاتی که پاسخ اشتباه داده اید. در ضمن به یاد داشته باشید نیازی نیست صورت سوال را بنویسید فقط شماره سوال کافی است.

 

تحلیل ازمون با استفاده از دلیل یابی:

 

تحلیل ازمون کانون یا تحلیل هر آزمون دیگری را بعد از انجام مراحل بالا وارد مرحله دلیل یابی شوید که مخصوص سوالات بی پاسخ یا سوالات اشباه است. شماره هر سوال را بنویسید و دلیل اینکه به آن سوال اشتباه جواب داده اید یا اصلا پاسخ نداده اید را کنارش بنویسید.

 

مثلا سوال شماره فلان درس ریاضی را من اشتباه جواب داده ام چون صورت سوال نکته ای داشت که نمی‌دانستم. یا نه به دلیل اینکه بین گزینه ها شک داشتم سوال را حل نکرده م یا به دلیل اشتباه محاسباتی به آن سوال اشتباه پاسخ دادم یا اصلا نکته را می‌دانستم اما حضور ذهن نداشتم یا نمی‌دانستم با این نکته سوال حل می‌شود.

 

اینکار جزو واجبات تحلیل سوالات آزمون گاج یا بقیه آزمون ها است و حتما انجام دهید در ادامه دلیل این کار را متوجه خواهید شد.

 

پدر پاسخنامه را دربیاورید:

 

 

اما الان نوبت به پاسخنامه آزمون ها است. برای سوالاتی که می‌خواهید تحلیل کنید سراغ پاسخنامه بروید. از روی پاسخ نامه نکته برداری کنید و نکاتی را که در پاسخ هر سوال وجود دارد را نگاه کنید. اگر نکته ای وجود دارد که شما آن را بلد نیستید در دفتر تحلیل آزمون خود جلوی شماره سوال مربوطه بنویسید و اما برای سوالاتی که اشتباه جواب دادید یا اصلا جواب ندادید در ادامه مبحث قبل که گفتیم دلیل اشتباه را بنویسید با دو نوع جواب مواجه خواهید شد. ۱- به آن سوال اشتباه جواب دادم چون نکته آن را بلد نبودم! خب نکته را از روی پاسخ نامه استخراج کنید و در جزوه خود بنویسید.

 

۲- نکته ای که برای حل سوال به کار می‌رود بلد بودم اما سر جلسه آزمون فراموش کردم: بازهم آن نکته را در جزوه خود پیدا کنیدو کنار آن یک علامت هشدار بزنید که فرار است و باید خیلی به آن دقت کنید.

 

خب برای دو مرحله آخر که گفتم حال وارد مرحله پوشش خواهیم شد. یعنی سعی کنید چند بار دلیل اشتباهات خود را از اول بخوانید و بر روی آن ها کار کنید که دیگر این اشتباهات را تکرار نکنید.

 

جمعه قبل آزمون هم یک بار از اول کل سوالات آزمون قبل که اشتباه جواب دادید یا اصلا پاسخ ندادید را از اول حل کنید. با انجام این کار  دیگر محال است شما یک بار دیگر از این سبک سوالات ضربه بخورید.

 

سوالات دام دار:

 

سوالات دام دار را در هر آزمونی مشاهده می‌کنیم. مثلا در آزمون ۱۱ بهمن ۹۸ کانون سوال شماره ۹۷ آزمون برای درس ریاضی یک سوال دام دار بود. صورت سوال معادله یک تابع درجه دو را داده بود و گفته بودفقط در یک نقطه با محور x برخورد دارد. داوطلب در گام اول احساس می‌کرد برای این کار باید دلتا برابر صفر باشد و مجهولات را با همین روش به دست می‌آورد اما غافل از اینکه این معادله می‌تواند یک معادله خطی هم باشد و اگر ضریب x به توان دو صفر شود هم یک جواب دیگر به دست می‌آید. این یک دام تستی محسوب می‌شود و اگر بیایید اینگونه سوالات و دام آن ها را مشخص کنید دیگر گرفتار آن ها نخواهید شد.

 

سوالات مارکدار:

 

سوالات مارکدار به سوالاتی گفته می‌شود که اولا آن ها را اشتباه جواب داده است و ثانیا از بین سوالاتی که درست حل کرده اید از نظر شما نکات جالبی دارند. این سوالات را نیز علامت گذاری کنید و بدانید که اهمیت ویژه ای دارند. اکثر داوطلبان وقتی وارد مرحله جمع بندی خواهند شد برای خود درسنامه خلاصه یا تست های مهم را علامت گذاری نکرده اند و مجبور می‌شوند از اول کل تست ها را دوباره حل کنند که در این زمینه مطلب مربوط به جمع بندی کنکور که توسط خود من نوشته شده و باید اصول آن را بدانید را با یک کلیک بخوانید.

 

داوطلبی که تست های مارکدار دارد دیگر مانند داوطلب های دسته بالا سردرگم نیست و در دوران جمع بندی با انبوهی از تست ها مواجه نخواهد شد و فقط تست های مارکدار را حل خواهد کرد و این هم یعنی هوشمندانه مطالعه کردن.

 

منبع: حرف آخر

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 11
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 26
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 56
  • بازدید ماه : 54
  • بازدید سال : 563
  • بازدید کلی : 1,728